Findkurser.dk

Stemninger og afstemninger af læringsrum

Målgruppe
Undervisere ved DOF medlemsskoler

Indhold og mål
Hvordan håndterer man eventuelle konfliktsituationer, og sikrer, at enkelte elever ikke kommer til at fylde læringsrummet? Hvordan skaber man et godt og motiverende læringsrum for mennesker med forskellige vilkår? Hvordan skaber man plads til forskellighed, og til at mennesker med vanskelige sociale- og psykologiske forudsætninger kan deltage i trygge rammer?

Sådanne spørgsmål vil blive belyst og behandlet på nærværende kursus om stemninger og afstemninger af læringsrum. Kurset bygger på relevante psykologiske teorier og metoder, og vil tage afsæt i kursisternes konkrete oplevelser af at afstemme læringsrum, samt eventuelt oplevede konfliktsituationer, og på denne måde bygge bro til praksis.
At skabe et læringsrum, hvor der er plads til mennesker med forskellige vanskelige sociale- og psykologiske udfordringer er en vanskelig pædagogisk opgave.
Selvom rammen er vel afstemt, kan det være særdeles vanskeligt at vide, hvordan man balancerer hensynet til den enkelte kursist og hensynet til holdet.
Et vigtigt grundlag for læring er, at man kan relatere til det tema som behandles i undervisningen. Enhver kursist har således et behov for at blive en del af den undervisning som foregår. Af hensyn til holdet skal der imidlertid være plads til, at alle kursister hver især kan få plads i læringsrummet. Dette skaber et vanskeligt pædagogisk dilemma, hvor man som underviser både må skabe differentieret og nærværende undervisning, og samtidig må værne om stemningen på holdet.

Kurset om stemninger og afstemning af læringsrum, vil adressere sådanne undervisningspædagogiske dilemmaer, og samtidig, med afsæt i kursisternes konkrete oplevelser, behandle situationer, som kan forekomme særligt vanskelige når man forsøger at skabe et læringsrum med plads til forskelligheder.

På kurset vil vi komme ind på:
- Undervisningspædagogiske dilemmaer
- Mødet mellem det personlige og det professionelle i underviserrollen
- Metoder til konflikthåndtering
 
Underviser:
Emil Daniel Christensen er psykolog, cand.psych., og ekstern lektor i organisationspsykologi ved Københavns Universitet. Han har flere års erfaring med at skabe engagerende læringsmiljøer og velfungerende teamsamarbejde, og har som underviser og konsulent erfaret læringsrummet fra flere forskellige perspektiver. Han er medstifter af konsulenthuset Socialpsykologerne, hvor han holder foredrag og kurser om ledelse, læring og samarbejde, med henblik på at skabe bedre og mere engagerede arbejdsfællesskaber.

Tid
Lørdag den 19. september 2020, kl. 10-15

Sted 
Århussalen, Sankt Knuds Torv 3, 8000 Århus C

Pris, inkl. fuld forplejning hele dagen
300 kr. for undervisere tilknyttet DOF medlemsskoler
1200 kr. for andre undervisere

Tilmeldingsfrist 
Fredag den 28. august 2020

Tilmelding og betaling
Benyt www.danskoplysning.dk eller ring på tlf. 70 20 60 20.
Der udsendes girokort efter tilmelding. Derudover kan der betales direkte på DOF’s konto: regnr.: 7118, kontonr. 0001628463
Kursusgebyret kan kun refunderes senest 14 dage før kursets start.
Ved udeblivelse på selve kursusdagen uden forudgående besked opkræves et udeblivelsesgebyr på 400kr. udover kursusprisen.

Se kursusopslag i pdf hér

Luk »
Holdnummer: 20314
Status: Ledige pladser
Kursusudbyder: Dansk Oplysnings Forbund
Første mødegang: 19-09-2020 10:00
Underviser: Emil Daniel Christensen
Priser:
Medlem af DOF DKK kr. 300,00
Ikke medlem DKK kr. 1.200,00
Start: Slut: Lektioner: Lokation:
19-09-2020 10:00 19-09-2020 15:00 5,00 Mødelokale - Aarhussalen
Underviser: Emil Daniel Christensen

Skt. Knuds Torv 3,

8000

Århus C

Mødelokale - Aarhussalen

Aarhussalen